تیکآف مافیا در باند فرودگاه ایلام! تیکآف مافیا در باند فرودگاه ایلام! پژواک خبر- وحید صدر: برای آنانکه با پرواز و هواپیما آشنایی چندانی ندارند، قطعا از مصائب و مشکلات این حوزه هم چندان با خبر نیستند و پرواز برای قشر عظیمی از مردم در گرفتن بلیط و سوار و پیاده شدن از هواپیما خلاصه می شود. اما همین امر به ظاهر ساده از دیدگاه عموم، مراحل پیچیده ای دارد که به آن هندلینگ یا مراحل آماده سازی هواپیما می گویند. هندلینگ مجموعه عملیاتی است که قبل از پرواز انجام می شود و خدمات فنی در این زمان عمر مفید هواپیماها را افزایش می دهد و مانع از فرسودگی زودهنگام آنها می شود، علاوه بر این شرکت های هندلینگ، صدور کارت پرواز، سوار کردن مسافران و حمل و بارگیری بار آنان را هم بر عهده دارند. طبق دستورالعمل سازمان خدمات هواپیمایی کشوری، هندلینگ پروازها نمی تواند توسط شرکت های هواپیمایی (ایرلاین ها) انجام شود، هر فرودگاه بسته به تعداد پرواز و حجم مسافر می تواند یک یا چند شرکت مجوزدار برای هندلینگ پرواز داشته باشد. شرکت خدمات فرودگاهی ایلام سیر به مدیرعاملی عبدالحسین غلامی تنها شرکت مجوزدار هندلینگ در ایلام است که در سال 77 تاسیس شد و در سال 84 موافقت اصولی تاسیس شرکت خدمات فرودگاهی را دریافت کرده و در سال 90 سرانجام مجوز بهرهبرداری خود را دریافت کرده و کار خود بعنوان دومین شرکت هندلینگ کشور را بعد از هندلینگ سامان شروع کرد. 50 میلیارد تومان سرمایه خوابیده! عبدالحسین غلامی درباره تجهیزات خریداری شده اش برای هندلینگ پروازهای فرودگاه ایلام می گوید: کار هندلینگ یک کار پیچیده است، از بارگیری بار و کنترل مسافران گرفته تا استارت هواپیما و پرواز را شامل می شود به همین منظور تجهیزات لازم را از بهترین شرکت ها خریداری کرده و به فرودگاه ایلام منتقل کردم که در حال حاضر بیش از 50 میلیارد تومان ارزش دارند، در حال حاضر بیش از 15 نیرو که اکثر آنها از بانوان هستند و با صرف هزینه گزاف آموزش های لازم را دریافت کرده در این شرکت مشغول به کار هستند و توانسته ایم در یک دهه گذشته به بیش از 20 هزار سورتی برنامه ای و 400 پرواز اربعین در فرودگاه ایلام خدمات لازم را ارائه کنیم. طبق شیوه نامه 6009 سازمان هواپیمایی کشوری، هندلینگ پروازها بایستی توسط بخش خصوصی انجام شود و شرکت های هواپیمایی (ایرلاینها) مجاز به انجام این کار، خصوصا برای دیگر ایرلاین ها نیستند و تنها در مواقع اضطراری می توانند برای پروازهای خود هندلینگ را انجام دهند، ما که کارمان را با تجهیزات و پرسنل حرفهای به درستی انجام می دادیم کم کم کارشکنی ها علیه ما آغاز شد، ابتدا هندلینگ پروازهای آسمان را از ما سلب کردند و بعد تعدادی نیروی سفارشی در فرودگاه به کار گرفتند تا بدون هزینه آموزش در کنار نیروهای آموزش دیده ما، کار یاد بگیرند و با این کارشکنی ها 10 نفر از کارکنان فنی و آموزش دیده ما بیکار شد و نورچشمی ها با رانت و رابطه جایگزین آنها شدند. به موازات نیروهای با تجربه و آموزش دیده ایلام سیر، بصورت غیرقانونی، با حمایت مدیروقت فرودگاه ایلام نیروی بی تجربه و آموزش ندیده به کار گماشتند. مافیای قدرت و ثروت مانع بخش خصوصی عبدالحسین غلامی ادامه داد: باند مافیایی که در سازمان هواپیمایی کشور، شرکت فرودگاه ها و در میان برخی مدیران ادوار فرودگاه ایلام نفوذ داشتند مانع از کار ما شدند و یکی از مدیران اسبق فرودگاه ایلام در سنوات گذشته به صورت واضح بیان کرد: وقتی از ایلام بروم می گویم که چقدر به خاطر شما تحت فشار قرار گرفته ام! این باند مافیایی با ایجاد سناریوهایی خدمات هندلینگ آسمان را از ما سلب و خسارت زیادی به شرکت ما وارد کرده و تعداد زیادی از پرسنل بومی و آموزش دیده ما را بیکار کردند، بعد از آن با تلاش فراوان موفق به دریافت مجوز هندلینگ پروازهای ایران ایر (هما) فرودگاه ایلام در سال 97 شدم و با صرف هزینه زیاد نیروها را آموزش داده و حدود 6 ماه کلیه خدمات پرواز را به آنها ارائه می دادم که مجددا باند مافیایی دست به کار شده و در یک اقدام غیرقانونی هندلینگ پروازهای هما را به آسمان که یک ایرلاین است و مجوز هندلینگ ندارند واگذار کردند که طبق دستورالعمل 6009 سازمان هواپیمایی کشور این اقدام خلاف قانون بود که با شکایت به وزیر وقت راه و شهرسازی و دستور ایشان توانستیم دوباره هندلینگ پروازهای هما را به دست آوریم. دستگاه حمل بیمار در احتضار تسهیلات! در سال 92 با دریافت 80 میلیون تومان تسهیلات از بانک ملت برای خرید دستگاه حمل بیمار اقدام کردم که در این بازه زمانی، کارشکنی ها علیه ما ادامه یافت و هندلینگ پروازهای آسمان را از ایلام سیر گرفتند و بنابراین نتوانستم خودرو لازم برای نصب تجهیزات حمل بیمار را خریداری کنم و با مشقت فراوان تسهیلات را پرداخت کردم و با گذشت حدود 14 سال هنوز این دستگاه به فرودگاه ایلام نرسیده و اگر کارشکنی ها و مانع تراشی باند مافیایی نبود، بسیاری از بیماران ایلامی میتوانستند در این سالها از این دستگاه برای ورود و خروج از هواپیما استفاده کنند و اجحاف باند زر و زور در حق مردم ایلام تمامی ندارد و همین ها با کارشکنی های خود تعداد پروازهای فرودگاه ایلام را کاهش داده اند. ذکر این نکته هم ضروری است که بر اساس اطلاعات بدست آمده، یک دستگاه حمل بیمار توسط شهرداری تهران و حمایت ستاد اربعین برای فرودگاه ایلام خریداری شد که با زد و بند این دستگاه که بایستی در اختیار فرودگاه قرار می گرفت، هم اکنون در اختیار هندلینگ آسمان است و تنها برای پروازهای این ایرلاین مورد استفاده قرار می گیرد. در رایزنی با بانک تجارت و با استفاده از منابع داخلی (نه تسهیلات دولتی و ارزان قیمت) خودرو حمل بیمار را به مشقت خریداری کرده اما برای نصب تجهیزات به حدود 500 میلیون تومان نیاز دارد که اکنون در توان مالی من نیست و حتی اقساط تسهیلات دریافتی از بانک تجارت و دیگر بانک ها نیز معوق مانده که آن هم زمینه ساز ایجاد مشکلات دیگری برای ایلام سیر شده است. هندلینگ پروازهای هواپیمایی زاگرس را که پرواز ایلام – مشهد و بالعکس را انجام می داد با کمترین قیمت به مدت 4 سال انجام دادیم که باند مافیایی مجددا با همکاری مدیر سابق فرودگاه ایلام و همکاری استاندار سابق، هندلینگ این پروازها را هم از ایلام سیر گرفتند و به یک آژانس هواپیمایی که تنها مجوز فروش بلیط داشته و برخی مدیران و مسئولین در آن ذینفع بودند، واگذار کردند. تجهیزات هندلینگ ایلام در غرب کشور نمونه است عبدالحسین غلامی گفت: تجهیزات هندلینگ ایلام سیر در غرب کشور نمونه است و نمونه این تجهیزات در فرودگاه هایی همچون فرودگاه خرمآباد، سنندج، دزفول و ... دیده نمی شود و در حالی که در سال های گذشته ما همزمان 4 پرواز اربعین را هندلینگ می کردیم اما با ناملایماتی روبرو شدیم و از سوی مسئولان هم حمایتی دیده نشد و در حالی که طبق مواد 13 و 15 و 22 قانون حمایت بهبود مستمر کسب و کار، اینگونه خدمات بایستی توسط بخش خصوصی ارائه شود و دولت نیز از فعالان بخش خصوصی حمایت کند، نه تنها حمایت نشدیم بلکه با قدرت نمایی برخی ذینفعان از سازمان هواپیمایی کشوری گرفته تا استانداری و فرودگاه ایلام، قراردادهای ما سلب و باعث بیکاری چندین نفر از پرسنل ما شدند. از مواردی که این باند مافیایی آسیب زیادی به مردم ایلام وارد کرد، فروش انحصاری بلیط های پرواز هما در سال 92 از طریق یک آژانس هواپیمایی در تهران بود و این آژانس در آن زمان ابتدا بلیط ها را که قیمتی حدود 170 هزار تومان داشت به مدت 20 روز به قیمت 95 تا 120 هزار تومان می فروخت اما حق جانبازان و خانواده شهدا و اطفال را که بایستی نیم بها حساب می شدند، اعمال نمی کرد. این گروه تعمداً پروازهای ایلام را در ایام تعطیلات نوروز که بیشتر مردم در دامان طبیعت هستند و قطعا از پروازها استقبال چندانی نمی شود، قرار دادند و بعد با سیاه نمایی و یک ترفند به مدیرعامل هما اعلام کردند که از پروازهای ایلام حتی با قیمت پایین استقبال نمی شود! و یک فردی آمده که می خواهد تمام پروازها را 2 سال چارتر کرده و بدون صندلی خالی پرواز انجام شود و قیمت هر بلیط حدود 150 هزار تومان تعیین کرده و با این ترفند قرارداد منعقد کرده و بعد از انجام 2 پرواز ایلام – تهران، به یکباره قیمت هر بلیط را به حدود 400 هزار تومان افزایش دادند و پول پروازها را به دولت هم پرداخت نکردند. این باند با نفوذ در استانداری و همچنین مدیران فرودگاه، علیه من بدگویی کرده تا خودشان بتوانند انجام امور هندلینگ را بگیرند، در حالی که من تمامی تجهیزات را دارم اما آنها قصد دارند بدون سرمایهگذاری و نفرات تخصصی و با استفاده از امکانات و تسهیلات دولتی، هندلینگ را انجام دهند در حالی که از سرمایهگذار بومی کوچکترین حمایتی نمیشود. به تنهایی به جنگ مافیا رفتهام غلامی ادامه داد: من ایثارگر و بومی ایلام هستم و بعنوان سرمایه گذار برای ارائه خدمت به مردم استان آمده ام و اکنون تنها به جنگ مافیای قدرت رفته ام و در این سالها با وجود داشتن تجهیزات و نفرات کامل، اما فعالیت من را با فشار تعلیق می کنند و نیروهایی که با صرف هزینه زیاد آموزش داده تحریک می کنند که برای من کار نکنند و تعدادی از نیروهای با تجربه و آموزش دیده ایلام سیر به خاطر همین کارشکنی ها و عدم انگیزه لازم، فرودگاه را ترک کردند. در حال حاضر 15 نیروی شرکت ایلام سیر تنها برای هفته ای یک پرواز ماهان به فرودگاه ایلام می روند که این یک پرواز جوابگوی حق و حقوق پرسنل و دیگر هزینه ها نیست و مجبورم که برای این امور وام بگیرم که بدهی هایم را روز به روز اضافه می کند. در اربعین 1402 علیه من توطئه کردند عبدالحسین غلامی به توطئه برخی ها علیه خود در اربعین 1402 نقبی می زند و می گوید: در آن مقطع هندلینگ 3 پرواز اطلس، ماهان و VIP معاون اول رئیس جمهور را همزمان انجام می دادیم و نیروهای ایلام سیر از ساعت 5 صبح آماده باش و در فرودگاه مستقر می شدند، پرواز مقامات، هلیکوپترها و مسافران عادی و زائران را همگی انجام می دادیم. در آن ایام که معاون اول رئیس جمهور (دکتر مخبر) برای بازدید از مرز مهران به فرودگاه ایلام آمده بود، طبق روال بایستی به ما برای ارائه خدمات اطلاع میدادند، که هیچ نامه ای نه از سوی فرودگاه و نه هیچ مقام دیگری، به ما برای ورود هواپیمای نظامی ارتش داده نشد و برخی افراد از این موضوع سوء استفاده کردند و بهانه کردند که شرکت خصوصی ایر کاندیشن ندارد و تهویه مناسب در فرودگاه نیست و مسافران و زائران از گرما در عذاب هستند و با همین دسیسه مجوز ما را تعلیق کردند که با رایزنی فراوان و همکاری یکی از نمایندگان ایلام در مجلس، بعد از 2 هفته دستور تعلیق را کنسل کردیم، اما در این مدت بدلایل مختلف پروازهای هواپیمایی زاگرس به ایلام باطل گردید. برخی فشارهای ناجوانمردانه از سوی این ذینفعان به ایلام سیر وارد می شود از جمله اینکه استانداردهای اروپا و آمریکا را از من می خواهند و می گویند بایستی سالیانه 200 تا 300 میلیون باتری مخصوص خریداری کنم و تجهیزات همیشه آماده و پرسنلم هر روز در فرودگاه حاضر باشند و از آن سوی، پروازی هم نداشته باشم که جوابگوی هزینه ها باشد، هدف آنها این است که با این دسیسه، تحت فشار قرار بگیرم و جا بزنم تا خودشان جای ایلام سیر را بگیرند و هر کاری که دلشان خواست انجام بدهند. "ایلام ایر" سرپوشی برای سودجویی برخی افراد، که ناکام ماند! داستان "ایلام ایر" پوشالی از زبان عبدالحسین غلامی هم جالب توجه است، وی می گوید: برخی بازنشستگان هواپیمایی آسمان که این ایرلاین را به مرز ورشکستگی کشاندند، با همکاری افراد غیر بومی سرمایهگذارنما و با همکاری استاندار ایلام در دولت سیزدهم و برخی از معاونین و دیگر افراد ذی نفوذ، برای دریافت تسهیلات کلان، بدنبال تاسیس شرکتی به نام "ایلام ایر" بوده و می خواستند از این طریق، تسهیلات کلان و ارزان قیمتی دریافت کنند و در جاهای دیگری سرمایهگذاری کنند که ناکام ماند و تمام آن وعده وعیدها در خصوص ایرلاین ایلام ایر یک سرپوش برای سودجویی خودشان بود که خوشبختانه محقق نشد. مشکل ایلام هندلینگ نیست، مشکل کمبود هواپیماست که بایستی زمینه انجام پرواز شرکت های خصوصی در ایلام فراهم شود. سخن آخر آقای غلامی در پایان می گوید: از مسئولین و دست اندرکاران می خواهم که اگر نمی توانند کمک کنند، مانع کار قانونی ما نشوند و نمک روی زخممان نپاشند، حمایت نمی خواهیم فقط مانع تراشی نکنید! دگردیسی معکوس گروسی در گزارش تازه آژانس عدم خاموشی در تابستان با20 درصد صرفه جویی مشترکان